30 maart 2020

Corona en huiselijk geweld

Nu we steeds meer thuis moeten zijn, kunnen spanningen binnen gezinnen en partners hoog oplopen. Je kunt niet langer even aan de situatie ontsnappen door naar school, het werk of de sportclub te gaan. Daarom is het ook nu belangrijk om goed op jezelf en je omgeving te letten.

Tips om spanningen, ruzies en eventueel geweld te voorkomen tussen elkaar

Ga niet de hele dag in dezelfde ruimte zitten. Gun ieder een eigen plek in huis om eigen contacten te onderhouden en eigen hobby’s te bedrijven.

Probeer zoveel mogelijk eigen activiteiten te doen. Laat kinderen zoveel mogelijk hun eigen ritme van school en vrije tijd aanhouden.

Ga af en toe alleen en met de kinderen naar buiten (zolang dit nog mag) om te rennen en te spelen (met afstand van anderen uiteraard).

Voor als de stress en spanning oploopt en er geweld dreigt: spreek vooraf met een paar mensen met wie de ouder zich vertrouwd voelt (vrienden, ouders, broers, zussen, buren) dat hij/zij mag bellen of face-timen met als doel dat de ouder van zich af kan praten, om te voorkomen dat stress wordt afgereageerd op partner en/of kinderen.

Partners kunnen met elkaar de afspraak maken dat als er ruzie dreigt of als er klappen dreigen te vallen, zij een time out nemen. Dat betekent dat één van hen- zonder verdere toelichting – de deur uit gaat (bij voorkeur naar buiten, maar als dat niet kan naar de tuin of een andere kamer). De partner stelt hierover geen vragen en probeert de ander ook niet tegen te houden. De partners spreken elkaar pas weer als de gemoederen zijn bedaard.

Hoe ga je na zo’n conflict weer met elkaar in gesprek? Voorkom dat je in verwijten gaat praten. Voorkom dat door in de ik-vorm te vertellen wat je moeilijk vindt aan het gedrag van de ander, wat dat voor effect heeft op jou en wat je graag anders wilt en nodig hebt. Bijvoorbeeld: “Ik vind het heel moeilijk dat je zo hard gaat schreeuwen. Ik word dan bang van jou, dat je mij en de kinderen iets aandoet. Ik wil graag rustig met je overleggen wat we nu moeten doen.” Daarna zegt de ander wat hij/zij lastig vindt en anders wil. Bijvoorbeeld: “Ik vind het lastig dat je alleen maar praat over hoe moeilijk je ouders het hebben en onze kinderen, maar geen oog voor mijn moeilijke situatie, dat ik nu werkloos thuis zit.” Door een dergelijke dialoog, kan wederzijds begrip ontstaan, en dit kan een basis vormen voor een gesprek.

Let op jezelf en elkaar!

Als je zelf in een situatie zit waar sprake is van huiselijk geweld of als je buren ziet die opeens wat stiller worden of juist drukker, let dan op ruzies, blauwe plekken of schrikachtige reacties.
Ga te rade bij www.ikvermoedhuiselijkgeweld.nl, neem contact op met Synthese, maatschappelijk werk (0478 517300) of bel rechtstreeks naar Veilig Thuis (0800 2000). Vertel de kinderen dat zij de kindertelefoon kunnen bellen (0800 0432).

Deel dit bericht